İstanbul Modern, Türkiye fotoğraf tarihinin ustalarına odaklanan stantlarına Ozan Sağdıç ile devam ediyor… Sanatkarın 1950’lerden itibaren çalışmalarından geniş bir seçkinin yer aldığı “Ozan Sağdıç: Fotoğrafçının Tanıklığı” isimli standı, Türkiye’nin toplumsal, politik, ekonomik, kültürel ve görsel tarihine ışık tutuyor… İstanbul Çağdaş Fotoğraf Küratörü ve Kısım Yöneticisi Demet Yıldız Dinçer ile fotoğraf sanatkarı ve müellif Merih Akoğul’un küratörlüğünü üstlendiği stantta Dr. Ruhi Oğuz Sağdıç ise danışman olarak yer alıyor. Bugün 90 yaşında olan ve mesleğinde 70 yılı geride bırakan Ozan Sağdıç, İstanbul ve Ankara başta olmak üzere büyükşehirlerde ve Anadolu’da çektiği siyah beyaz ve renkli fotoğraflarında; ülkeye taraf veren siyasetçilerin, sanat ve edebiyatın faal isimlerinin portrelerinin yanı sıra değişimin yaşandığı her alan ve periyotta, çalışanları, eğlenenleri, seyahat edenleri, çocukları özcesi sıradan beşerlerle dolu sokak hayatını gözler önüne seriyor.
Çok taraflı çalışmalar
Sergide Ozan Sağdıç’ın karanlık odasından çıkan baskılar da dahil olmak üzere 127 fotoğraf yer alıyor. Fotoğrafların üretildiği teknik ve periyot, stantta yer alan vintage baskılar ve Hayat mecmuasından örneklerle de aktarılırken, ülkenin 1950’lerden itibaren görsel bir panoraması izleyiciyle buluşuyor. Fotoğrafa başladığı yıllarda dünyada ve Türkiye’de “altın çağını” yaşamaya başlayan foto muhabirliğin ülkedeki en değerli temsilcilerinden biri olan Sağdıç’ın standı, tıpkı vakitte sanatkarın çalışmalarının çok taraflılığına de işaret ediyor.
‘Katmanlı bir arşiv’
Sağdıç’ın yüz binlerce fotoğrafı içeren arşivinden kapsamlı bir seçki yapıldığını belirten standın küratörlerinden Demet Yıldız Dinçer, “Sergi, sanatkarın çalışmalarının geniş perspektifini gözler önüne sererken, arşivinin keşfedilmeyi bekleyen pek çok katmanı olduğunu da gösteriyor. Stanttaki seçki, izleyicilere içinde nostalji barındıran bir kurgu yerine, geçmişin pek çok veçhesini içeren bir sunumla, Sağdıç’ın külliyatının pek çok okumasının mümkün olduğunu hatırlatıyor’’ dedi.
‘Düşüncesini şiir üzere işler’
Ozan Sağdıç’ın akıp giden yaşama fotoğraf çekmek dışında hiçbir müdahalesi olmadığını söz eden stant küratörlerinden Merih Akoğul da “Bu yüzden, onun fotoğraflarına bakanlar, Sağdıç’ın vurgulamak istediği ayrıntısı çabucak görürler. Fikrini ve tanıklığını fotoğraflarında şiir üzere işler Ozan Sağdıç. Ömrün doğal akışı içinde yakaladığı anlar, fotoğraflarına bakan izleyicisiyle samimiyetle buluşur. Bu da Sağdıç’ın fotoğraflarını biricik kılar” diye konuştu.