İstanbul’da Albayrak Kümesi bünyesinde ön mutabakat zaptı imzalanarak metrobüs (Bus Rapid Transit (BRT) projesinin Kinşasa’da hayata geçirilmesinde değerli bir adım atıldı. Kongo Cumhurbaşkanı Félix Tshisekedi’nin projeden duyduğu memnuniyeti lisana getirmesinin akabinde Albayrak Kümesi çalışmalarını hızlandırdı. Albayrak Kümesi ile Kongo Demokratik Cumhuriyeti ortasındaki stratejik iştiraki simgeleyen imza merasimi, Kongolu heyetin 10-13 Aralık tarihleri arasındaki ziyareti sırasında gerçekleşti.

Kinşasa Valisi Daniel Bumba Lubaki ve Albayrak Grubu Yönetim Kurulu Lideri Ahmet Albayrak, 13 Aralık’ta İstanbul’da metrobüs mukavelesini imzaladı.
Kinshasa | L’entreprise turque 🇹🇷Albayrak lancera une ligne de Metrobus de 26,8 km avec 27 arrêts. 24 000 passagers par heure ! @JPCongolais 😍🇹🇷🇨🇩
Merci @NgobilaM pour ce projet. Nous serons très heureux de voir l'actuel Gouverneur @daniel_bumba_01 poursuivre avec ce projet dans… pic.twitter.com/ldJ3BUnaP1— ACTU NGOLO TV (@Actungolotv) December 14, 2024
Kinşasa Valisi Daniel Bumba Lubaki liderliğindeki Kongo heyetinde ayrıyeten Vilayet Planlama, Bütçe, Ulaştırma ve Kentsel Hareketlilik Bakanı Bob Amisso Yoka Lumbila’nın yanı sıra çok sayıda üst seviye yetkili, siyasi başkan ve teknik uzman da yer aldı. Heyet, Ahmet Albayrak, Nuri Albayrak, Nurettin Canikli, İbrahim Karaca, Faruk Albayrak, Yunus Yılmaz, Canan Şahbaz-Gaillant ve Albayrak Kümesi’nin önde gelen isimleri tarafından sıcak bir halde karşılandı.
Heyetin ziyaretleri sırasında, bilhassa Edirnekapı operasyon merkezinde metrobüs sistemini keşfetme fırsatı buldu. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü üzerinden Avrupa ve Asya kıtaları ortasında gerçekleştirilen sembolik seyahat, bu türlü bir projenin bir metropol üzerindeki tesirini daha güzel anlamalarını sağladı.
Lutte contre les embouteillages à Kinshasa
Une ligne de métrobus bientôt opérationnelle
C'est ce qu’annonce @daniel_bumba_01
Il s'agit de "plus de 24 mille passagers par heure, 27 stations ou arrêts avec près de 27 km pour une durée de 65 minutes".
"2 axes routiers sont… pic.twitter.com/IEnZXXBoWP
— Barick Buema (@barickbuema) December 14, 2024
Kinşasa Valisi Daniel Bumba Lubaki, metrobüs işleyişini incelemek üzere İstanbul’u ziyaret etme fırsatı buldu.
17 milyonluk nüfusu ile Kinşasa, Afrika’nın en kalabalık metropollerinden birisi. Bu dinamik kent, kronik trafik sıkışıklığı, yetersiz ulaşım altyapısı, yüksek hava kirliliği ve süratli nüfus artışıyla birlikte büyük yapısal zorluklarla da karşı karşıya. Başkentte 30 dakikalık bir seyahat çarçabuk saatler süren bir sıkıntıya dönüşebiliyor. Bu zorluklarla karşı karşıya kalındığında nüfusun artan gereksinimlerine uygun yenilikçi tahliller hayati ehemmiyet taşıyor.
Ayrıca, Kinşasa’daki bir başka büyük sorun olan katı atık idaresiyle çaba etmek hedefiyle, Kinşasa Eyalet Hükümeti ile Albayrak Kümesi ortasında kıymetli bir kontrat imzalanmıştı. Bu mukavele kapsamında atık toplama ve kent paklığı için gereksinim duyulan çağdaş ekipmanlar Albayrak tarafından süratli bir formda temin edilerek Kinşasa’ya nakledildi. Ekipmanlar sayesinde modernize edilen atık toplama ve paklık hizmetleri, Kinşasa’nın hak ettiği pak etraftan faydalanmasına imkan tanıyor.

Atık toplama ve kent paklığı için muhtaçlık duyulan çağdaş ekipmanlar Albayrak tarafından sağlandı.
Altyapı ve ulaştırma alanındaki uzmanlığıyla tanınan Albayrak Kümesi, bu teşebbüsü yürütmek için kilit ortak olarak seçildi. Bu iştirak, büyüyen bir metropolün gereksinimlerine uygun, çağdaş, sağlam ve sürdürülebilir bir ulaşım sistemi kurmaya yönelik ortak arzuyu yansıtıyor.
Projenin birinci kademesinde Kinşasa kent merkezini memleketler arası havaalanına bağlayan 27 kilometrelik bir çizgi (E2 hattı) öngörülüyor. Mevcut otoyolda çift istikametli ayrılmış şeritlerle seyahat müddetlerinin 180 dakikadan yalnızca 65 dakikaya düşmesi bekleniyor.

27 istasyon, köprüler, yaya geçitleri ve ilgili altyapıdan oluşan gelecekteki Metrobüs sınırı, Kinşasa’da kentsel hareketlilikte ihtilal niteliğinde dönüştürmeyi vaat ediyor. İşte beklenen en önemli yararlar şunlardır:
Metrobüs, her 30 saniyede bir kalkış ve tek istikamette saatte 24 bine kadar yolcu taşıma kapasitesiyle ağır saatlerde bile problemsiz trafik akışını garanti edecek.
Bu proje, özel araç kullanımının azaltılmasıyla hava kirliliğiyle gayrete ve hayat kalitesinin artırılmasına katkı sağlayacak.
Projede 27 istasyon, 260 araçlık otopark, bakım hangarları, yakıt ikmal istasyonları ve yaya köprülerinin inşaatı yer alıyor.
Yerel istihdam oluşturarak ve toplumsal iştiraki teşvik ederek bu projenin mahallî iktisat üzerinde olumlu tesirleri olacak.
Bu uygun maliyetli ve erişilebilir ulaşım sistemi, her düzeyden vatandaşın daha kolay seyahat etmesine imkan tanıyacak ve böylelikle toplumsal eşitsizlikleri azaltacak.
Hızla artan kentsel nüfusa sahip bu proje, Kinşasa’yı geleceğine hazırlamak için sürdürülebilir bir tahlil sunuyor.
Teknik çalışmalar, topoğrafik etütler ve güzergah belirlemeyi kapsayan birinci etap çabucak hayata geçirilecek. E2 çizgisindeki inşaat çalışmalarının 15 ayda tamamlanması bekleniyor. İkinci evrede, ağı daha da genişletmek için E1 sınırının uzatılmasına odaklanılacak.
Projenin en âlâ formda yürütülmesini sağlamak için iki ortak komite kuruldu:
• Ortak Uyum Komitesi: Kinşasa Valisi ve Albayrak Kümesi başkanlarının denetlediği, siyasi ve stratejik mevzuları yönetecek.
• Ortak Teknik Komite: Her iki tarafın uzmanlarından oluşan bu komite, aksiyon planlarının geliştirilmesinden ve uygulanmasından sorumlu olacak.
Bu protokolün imzalanması, Kinşasa için daha yeşil, kapsayıcı ve müreffeh bir geleceğe yanlışsız atılmış kararlı bir adıma işaret ediyor. Bölgedeki öteki kentlere de örnek olabilecek bu proje, çağdaş ve sürdürülebilir tahlillerin güçlü stratejik iştiraklerle hayata geçirilmesinin mümkün olduğunu kanıtlıyor.







